Rekreasjonsklynga er lansert!
Sak publisert i GD 06.04.2024
14 aktører i Gudbrandsdalen har gått sammen og skapt Rekreasjonsklynga. Den skal gi regionen større verdiskaping, styrket konkurransekraft og gode lokalsamfunn.
Prosjektleder Ole Smidesang sammen med daglig leder i Visit Lillehammer, Merete Sandum og styringsgruppeleder Øyvind Moshagen.
Klynga er allerede godt i gang med de første prosjektene, skriver de i en pressemelding. Den prioriterer å bringe fram kunnskap og fakta for å kunne skape større verdier lokalt, lykkes med bærekraftig vekst og skape nye varige arbeidsplasser.
Disse er med
Virksomhetene som er med i samarbeidet er Visit Lillehammer, Leve Hytter, Frich’s, Jøra Bygg, Tinde Hytter, Norconsult, Alpinco, Gudbrandsdal Energi, Stiftelsen Lillehammer Museum, Sparebank1 Gudbrandsdal, Bjorli, Gausdal Landhandleri, Hunderfossen Eventyrpark og Sparebank1 Lom og Skjåk. I tillegg deltar Statsforvalteren i Innlandet, Innlandet fylkeskommune og Innovasjon Norge som observatører. Mosetertoppen AS og Gaiastova AS søkt om å bli med. Klynga administreres av prosjektleder Ole Smidesang i Skåppå.
– Rekreasjonsnæringen og alle bedriftene som er knyttet til reiseliv og fritidsboliger er i endring og klynga kommer til å bli et godt verktøy for å videreutvikle regionens attraktivitet, sier Øyvind Moshagen, regiondirektør i Norconsult og leder av styringsgruppa for Rekreasjonsklynga blant annet.
– Gjennom Rekreasjonsklynga skal vi bidra til helhetlig destinasjonsutvikling ved å videreutvikle de destinasjonene vi har fremfor å bygge nye. I Rekreasjonsklynga er vi samstemte om at vi skal ivareta både turister, fastboende og naturen vi har rundt oss. Der det er godt å bo er det også godt å feriere, sier Merethe Sandum, reiselivssjef i Visit Lillehammer i pressemeldingen.
Tett samarbeid
«En næringsklynge er en konsentrasjon av kunnskapsbedrifter – små og store – som samhandler og innoverer gjennom utstrakt grad av kompetansedeling og samarbeid. Forskning viser at selskaper i næringsklynger vokser mer, og skaper mer verdier, og er mer innovative enn selskaper som står utenfor næringsklynger,» siterer pressemeldingen BIs nettside.
Administrerende direktør Audun Skattebo i Tinde Hytter forteller at de gjennom Rekreasjonsklynga blant annet deltar i et prosjekt for ombruk og retur av ubrukte byggevarer.
- Som fritidsboligprodusent er vi opptatt av å lære av det som har blitt gjort og bruke ny kunnskap for å gjøre smarte valg for fremtiden, sier administrerende direktør Audun Skattebo i Tinde Hytter.
Reiselivssjefen i Visit Lillehammer, Merethe Sandum, sier i pressemeldingen at de vil bidra til å videreutvikle de destinasjonene som allerede finnes fremfor å bygge nye. – I Rekreasjonsklynga er vi samstemte om at vi skal ivareta både turister, fastboende og naturen vi har rundt oss. Der det er godt å bo er det også godt å feriere, sier Merethe Sandum, reiselivssjef i Visit Lillehammer, meddeler hun i pressemeldingen.